Får hon göra så här?

En lång historia kort så har jag börjat skola in Maxi på en privat förskola. Meningen var att han skulle vara där tillfälligt då han inte fick plats där Leo går i nu. Det var så många som sökte nu till våren att Maxi inte fick plats. MEN han fick plats till hösten.
När jag pratade med kommunen kom de fram till denna lösning. Och när jag var och pratade med föreståndaren på förskolan där Maxi är nu, sa jag att det var tillfälligt och det var just för att han inte fick plats osv. Jag trodde hon hade uppfattat detta.....NOT!

I eftermiddags fick jag ett samtal av Maxis föreståndare på hans förskola.

Hon ringde mig lite förvånad och frågade om jag först had några minuter att prata.
- Visst,säger jag.

Sen frågar hon om det var sant de som hennes pedagoger hade sagt att jag skulle säga upp Maxis plats?
Eeehh, jaaa säger jag.

Nähe, säger hon. Så funkar inte våran verksamhet! Man kan inte använda våra platser tillfälligt sådär som du villgöra med din son.

-WHAT?! - Sa jag. Vi hade snackat om detta vid första mötet och jag sa till dig att det var tillfälligt.
-Nej, säger hon. Vi pratade om att du skulle ha Maxi här och EVENTUELLT flytta 3 åringen hit

What!? 

ja vi tjaffsade fram och tillbaka vem sa vad och hon sa tillslut att hon måste ha missförstått mig.
Hon sa mkt med att det är så synd om min son som ska skolas in 2 gånger att de är itne bra för honom och att kompisarna på hans avd blir ledsna med för han flyttar sen. Det är inte hennes problem om min son blir ledsen Jag är väl medveten om detta. Det lät mkt på henne som att JAG inte brydde mig om min son! Fuck off ville jag säga!

Sen säger hon:

- Du får bestämma dig hur du vill göra. Din son är jätte välkommen på våran förskola men om han ska stanna permanent! Ska du ha i syfte att han ska vara här tills han börjar på den andra förskolan, avslutar vi inskolningenpå en gång.

Så han hon till mig. Jag fick värsta chocken! Jag fick till fredag att bestämma mig!

Stum efter samtalet. Försöker jag ringa någon som kan hjälpa mig. Slutade med att jag ringde kommunen. Fick tag i henne som fixar med platserna berättade historien och hon tyckte att det var heeelt dumt. Att man säger inte så och att man gör inte så.Jag har all rätt till platsen och hon kan inte komma och säga upp den hur hon vill.
Så hon rådfrågade sin kollega som har hand om enskilda ärenden inom barnsomsorgen.

Även han blev helt chockad att man gör inte så. Att bara för att hon har en privat verksamhet kan hon inte göra sina egna regler. Sa han sa att jag skulle säga att så får han absolut inte säga och att jag skulle hänvisa till honom om hon sa emot.

Sambon kom hem han ringde föreståndaren. Öppnade med att han var Maximilians pappa och att han fick höra att du ställt ett ultimatum till min sambo.

Neeej, säger hon. Men efter många om och  men säger sambon att det VISST var ett ultimatum hon hade ställt! Hon i princip sa att vi inte var välkomna nu eftersom vi hade i syfte att ha han tillfälligt.

Skitförbannad lägger han på luren, försökte han få tag i mannen från kommunen men ha var tydligen tillbaka på fredag.

Så nu hänger detta i luften igen. Vet inte riktigt vad vi ska göra. Ska ringa kommunen igen i morgon och rådfråga med någon igen.

Att det skulle bli så här krångligt! Fan oxå!


Kommentarer
Postat av: Strumpan & Co

Jag förstår att du vill ha båda barnen på samma förskola och varför ni valt denna lösning. Men förstår också att förskoleläraren reagerar som hon gör, har en del bekanta som jobbar inom förskolan och det är rätt mycket jobb att "skola in" barnen, särskilt när de är mycket små. Det blir också så att barnen tyr sig till personalen som skolar in dem och då blir det en till separation när ni ska byta förskola igen. Så förstår dessvärre hennes tankegång också, hon tänker bara på ditt barns bästa ur förskolans perspektiv. Tänk dig själv, när du var liten, hade du velat börja i en helt ny klass, gå där i ett halvår för att sen börja i en ny klass igen? Det är inte riktigt optimalt tyvärr.



Finns det ingen möjlighet att ni kan ha barnet hemma tills i höst när ni fått plats på den andra förskolan?

2010-05-05 @ 22:48:30
URL: http://sandlada.blogg.se/
Postat av: Maria Iturra

Jo jag förstår henne med och jag är väl medveten om att det blir jobbigt för honom: MEN hon FÅR inte göra så att hon tar ett beslut baserat på vad hon anser är rätt eller fel. Det är MIN son och jag är som sagt väldigt medveten om det. Det är mycket lättare att skolan in en 1 åring än en 3 åring t.ex



Och nej det finns ingen möjlighet tt ha han hemma till hösten annars hade det varit en lösning!



Hon har ingen rätt att göra så oavsett anledning. I slut ändan är det JAG som bestämmer. Annars hade jag aldrig valt som jag gjort.

2010-05-05 @ 22:54:21
URL: http://loveliveandlaugh.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!!! Jag tycker att det låter HELSTÖRT!! Klart man som mamma vill ha barnen på samma dagis! Å klart man måste få ha en tillfälligplats i väntan på att ni får en plats på rätt dagis! Vansinnigt!! Stå på er, för ni har rätten på er sida och ni vet vad som är bäst för era barn!! Å jag förstår att du förstår att det kan va jobbigt för ett barn att byta dagis, men han byter ju till samma dagis som sin bror!! Det är ju värt mycket det! Å som du skrev- det är INTE hennes problem om ditt barn blir ledsen, likaväl är det inte ditt å Maximilians problem om de andra barnen blir ledsna då han slutar!! Lycka till. Kram. Therese

2010-05-06 @ 08:30:58
URL: http://theresevarld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0