Snälla låt barn vara barn!

Läste detta på aftonbladet.se
http://www.aftonbladet.se/wendela/article8626692.ab

&

http://www.aftonbladet.se/wendela/article8628747.ab

Varför ska de göras så stora skillnader mellan pojkar och flickor? Jag menar om en pojke gillar rosa och vill kanske ha en rosa t-shirt eller en rosa skjorta, Varför låter man inte han ha det då? Färgen definierar inte ditt barn!
Det gör inte han bög!  Låt barn vara barn och rosa vara en färg och inget annat! Jag blir riktigt irriterad på när många anser att flickor ska ha rosa och pojkar ska ha blått, pojkar ska vara tuffa medans flickor ska vara som prinssesor och ha massa kläningar osv osv.
Sen om det blir så fär att de själva visar intresse för det, fine!
Alltså det är inget fel i att ha det heller, men  lär barnen att det är okej för andra att vara "annorlunda".
Mina två pojkar gillar alla färger och jag begrännsar inget när det gäller färgval. De är så pass små, men de har ändå lite att säga till om.

Jag var t.ex en pojkflicka som liten. Jag hatade klänningar, och dockor, utan älskade att sparka boll och leka med pojkar och smutsa ner mig helt enkelt.
De intresset kom senare i livet. Jag minns att mina förlädrar tvingade på mig klänningar som jag verkligen HATADE.

Jag får frågan hela tiden om min yngsta är en flicka. men visst kan förstå att de frågar det då han har långt lockigt hår, men en dag syntes inte håret utan de gjorde hans byxor som är rosa. Då var den stämpeln där och folk trodde han var en söt liten flicka.


Låt barn vara barn, låt dom få leka av sig, låta deras fantasi flöda.
De är inte barn länge för sen måste de växa upp och bli vuxna och alla vi vet hur roligt det är att vara vuxen =)!

Häromdagen, var vi ute med barnen och A och jag kollade på dom hur de lekte, vilken fantasi de har och hur jävla underbart det är att bara vara, och leka och inte ha  beskymmer om livet, eller ansvar!

Så nästa gång din son kanske vill ha en fin rosa tröja med ett coolt mönster, tänker efter en gång innan du säger nej!
it's just a color! Om du är rädd att din son blir bög av en färg, behöver du nog inte oroa dig om färgen för man födds nog med det och itne blir man det efter att ha rosa kläder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0